Det handler vel ikke om flaks?

Det handler vel ikke om flaks?

Bedriften din tjente bra med penger i fjor og har tenkt til å gjøre det samme i år. Det handlet vel ikke om flaks?

Kundene kjenner dere godt, de trives og de er fornøyd. Hvor lenge vil kundene være fornøyd slik ting er nå? Hvor er bedriften i livssyklusen? Nyetablert, ferdig innkjørt, litt utdatert eller på grensen til ferdig?

 

Vil det dere leverte i fjor være godt nok for kundene neste år?

Kjenner dere kundenes forventinger? Hva er det de setter størst pris på med bedriften? Hvor bevist er leder på dette og hvor ofte snakker dere om dette med alle medarbeidere? Dette er områder som skiller nr 1 fra nr 2 – de som vet det og de som en gang visste det. De som har kartlagt suksessfaktorene og aktivt involvert hele organisasjonen i disse.

Har du tenkt på at nysgjerrighet er en viktig lederegenskap? Ofte er det jo slik at de som velger å starte opp, velger å lede, velger å utvikle, er født litt mer nysgjerrige enn andre. Jeg tenker på den litt barnslige nysgjerrigheten, utforskende, undrende og optimistisk. Har du møtt noen slike mennesker i det siste? Har du tenkt på hvor inspirerende det kan være å diskutere med dem? Det smitter litt, ikke sant? Har dere en kultur for å være nysgjerrige i bedriften? Være nysgjerrige på markedsmulighetene, på hverandre, på kundene, på mulige endringer og på fremtiden.

Nysgjerrighet, innstilling og holdninger er smittsomt. Vi speiler og forsterker hverandre på både godt og vondt. Bedrifter med en sterk prestasjonskultur spør ofte; hva er mulig hos oss? Hvor gode kan vi blir? De avklarer også hva som er godt nok og de sjekker ut at teamet har samme ambisjoner for kundebehandlingen, innsatsen og resultatene.

Jeg møter mange ledere som lykkes i sitt arbeid med å jobbe målrettet og involvere sine medarbeidere. De har etablert en lojal kultur hvor alle tar ansvar og hvor samspillet er godt. Da blir jeg nysgjerrig. Hva har du gjort? Hvordan har du lykkes med dette arbeidet, spør jeg da.

Nei… jeg vet ikke helt jeg… Har jo hatt flaks med bra folk da.

Ok, du er dyktig, men du er ubevisst på hva som skaper suksess for deg som leder.

Gode lederferdigheter handler svært lite om flaks. Den dagen du vet hva du har gjort, hvorfor du valgte å gjøre det slik og hvilket resultat dette skapte – den dagen kan du gjenta suksessen. Da er du bevisst dyktig og kan bevege andre mennesker i retning av nye ambisjoner.

Er ambisjonene dine store nok til at de beveger og engasjerer menneskene rundt deg?

Har du ikke mislykkes med noe i din bedrift det siste året har kanskje ambisjonene vært litt lave. Flyter du på rutinene og ferdighetene? Kommer fremtiden til å kreve nye ferdigheter og løsninger? Kan det også bli litt kjedelig for de rundt deg med dine lave ambisjoner og forventinger?

Ledere som tror på noe, som har ambisjoner og som formidler disse ofte, kan skape stort engasjement. Og hva skal engasjementet lede til? Nye handlinger, endringer i rutiner, flere aktiviteter? Hva skal dere prioritere og hva er gjennomførbart. Det kan være smart å slutte med det som ikke lenger skaper vekst for bedriften. Vet du hva dette er?

Du ble kanskje litt nysgjerrig nå og fikk lyst til å finne det ut…

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *