Har du gått i mål?

Har du gått i mål?

Årsskiftet fungerer som en mållinje for mange.

Fikk jeg gjennomført mine planer i året som gikk?

Nådde jeg mine målsetninger?

Hva ble konsekvensen av det? Oppgjørets time er kommet og det er tid for evaluering og belønning.

Denne gangen ble det et nytt verktøy i premie for meg.

En ny iPhone 6 som symbol på godt utført arbeid. Stas! En liten stund, og så ble det tomt.

Jeg klarte det. Hva nå? Jeg en av dem som blir utsatt for «utpust-syndromet». Høy konsentrasjon og aktivitet over tid kombinert med endelig måloppnåelse setter meg litt ut av spill. Jeg er rett og slett ikke så glad i målstreken. Jeg liker ikke tanken på å avslutte noe så godt som å starte opp med noe.

Bidrar den oppnådde premien til økt motivasjon for nye planer og mål? Nei, så hva blir drivkreftene for nye oppgaver i året som kommer?

For meg er det innholdet i oppgavene, påvirkningskraften og muligheten for å lykkes med det jeg selv har prioritert som er viktig.

Dette gir meg motivasjon til å holde tempo oppe, fortsette å lære, gjennomføre både utfordrende og noen ganger kjedelige oppgaver med god kvalitet.

Når jeg jobber med ledere og bedrifters målsetninger stiller jeg alltid en del spørsmål knyttet til sekundering og motivasjon for måloppnåelse. Hva er det egentlig i målene og tiltakene som vil  motivere til nødvendig innsats? Her møter jeg mange dyktige ledere som har forstått at de ulike teammedlemmene finner ulik motivasjon for de samme oppgavene. Disse lederne tar seg tid til å individualisere motivasjonsfaktorene, oppfølgningen og synliggjøring av måloppnåelse. De forstår at ikke alle motiveres av tall på mållinjen, løfter om bonus, reiser eller et diplom.

Den der premien jeg fikk i 2014 var et fint symbol en liten stund, men den førte også med seg en porsjon angst.

For nå måtte jo jeg bytte telefon, med alt det kunne innebære. Angst for å miste noe informasjon, bli uten kontakt med omverdenen og lage kaos i egen hverdag slo inn. Så hva gjorde jeg med det? Jo, jeg utsatte hele greia.

Lot det skure å gå. Ignorerte den lille boksen så lå på kontorpulten og håpet at noen skulle komme å redde hele situasjonen. Det ble juleferie med gammel telefon i år.

Men så tok jeg tak.

start

Nytt år og ny start!

Jeg stakk innom en Nordialog butikk. Herregud, at det er mulig å utsette noe så enkelt så lenge.

En dyktig fyr satte opp den nye telefonen. Han påsto at dette kunne jeg klart selv, så da måtte jeg forklare han litt om telefonangst og tannlegeskrekk. Jeg tror jeg fikk han til å forstå at man ikke borrer i egne tenner, for han tok godt vare på meg. Det er så deilig når du møter flinke folk og når ting bare fungerer.

Jeg fikk jo nesten lyst til å ringe noen nye kunder med det samme.

Og det er en viktig drivkraft for meg. Lyst til å finne ut hvordan jeg kan treffe en ny kunde, med spennende utfordringer, muligheter og bra folk, hvor jeg kan bidra med min kompetanse, kraft og kapasitet. Dette er også en oppgave som støtter min bedrifts målsetninger fremover.

Det er nemlig  plass til en ny kunde i 2015. Jeg vet mye om hvilken type kunde dette er. Jeg vet at de er klare for å bli utfordret og at de er villige til å endre på noe for å få gjennomført de viktige og riktige oppgavene i tiden fremover.

Jeg vet ikke hva de heter ennå. Det gleder jeg meg til å finne ut i 2015.

Har du forstått dine egne motivasjonsfaktorer og er det klart hvilke oppgaver som blir viktige og riktige for deg i året som kommer?

Godt nytt år!

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *